fbpx

6 tipp, hogy vezetőként ne daráljon be a munka

Olvasási idő: 2 perc

Vezetőként te is naponta 10-12 órákat dolgozol? Nem tudsz kikapcsolni akkor sem, ha épp a szabadságodat töltöd? Családod panaszkodik, hogy elérhetetlen vagy számukra, mert állandóan a feladataidon jár az eszed, és még éjszaka sem tudsz lenyugodni? Akkor valószínű, hogy téged is a munkamánia kerített hatalmába. De ezen változtathatsz. Ebben a cikkben tippeket adunk arra, hogyan juss túl rajta.

A munkamánia mint függőség

Japánban már statisztikai adat mutat rá a munkamánia hatására, mely szerint évente legalább 1000 ember hal meg a következményi miatt a szigetországban. De nálunk Magyarországon is egyre több vezetőt érint. Tréningeken gyakran emlegetett probléma. De vajon milyen következményei vannak, és hogyan alakul ki?

Munkafüggőség vagy túlmunka? A kitartó munka következménye a siker. Ennek köszönhetjük a kényelmünket szolgáló emberi találmányokat, és ez juttatott el bennünket a Holdra is. Az eredményes emberek mindig is keményen dolgoztak, de emellett van magánéletük is, amelyben fel tudnak töltődni, el tudnak lazulni, és jelen tudnak lenni. A munkamániás ember azonban erre nem képes. Ő megszállott, csak a munka élteti, arra fordítja minden energiáját, akár egészsége, és magánélete árán is. A munkamániás úgy függ a munkájától, mint a narkós a drogtól. Mert ha nem dolgozik épp, lelkiismeret furdalása van.

Mi van a jelenség hátterében?

A munkamániás vezetőt alapvetően a megfelelési vágy motiválja, és mögötte fellelhetünk gyermekkori negatív családi mintákat,  vagy irreálisan magas szülői elvárásokat, karöltve a visszajelzés hiányával.
Ilyen előzmények között a munkamánia egy tudattalan kísérlet arra, hogy kontrollálhatóvá váljanak a kontrollálhatatlan történések. Az érintett azzal, hogy a munkába hajszolja magát, az elmaradt elismerésre hajt, amit gyerekként annyira hiányolt. Ez a probléma pedig önértékelési gondokat is okoz, amely végig kísérheti a vezetőt egész életében, ha nem ismeri fel magában ezt a működést, és keres rá megoldást. 

A függőség következményei

Súlyos következményei egyrészt jelentkezhetnek szervi tünetekben, másrészt viselkedésben is. Aki a fent vázolt problémával küzd, stresszessé, és szorongóvá válik. Egyrészt érzi fizikai határait, másrészt azonban nem tud nemet mondani semmilyen új feladatra még akkor sem, ha kimerült és fáradt. Általában nagyon erős vészjelzés jön a szervezettől tüneti formában, ha már nem tartható fenn az állapot. Ez pedig könnyen elvezet a kiégésig. De nem csupán testi tünetek kísérik, hanem hangulatingadozások, nyugtalanság és hiperaktivitás is. Ezek pedig negatívan hatnak a vezető társas kapcsolataira is. Hiszen nincs szabadideje, de ha mégis szorít egy kis időt barátaira, szeretteire, akkor sem tud kapcsolódni hozzájuk, mert nem tud a jelenben lenni, fejben mindig dolgozik. 

Tippek, hogy ne legyél rabja a munkának

Alábbi tippjeink abban segítenek, hogy miként kezeld a fent vázolt problémát, ha érintett vagy. Bármikor tudsz változtatni jelenlegi működéseden tudatossággal és kitartással. 

  1. Ismerd fel, ha érintett vagy!

Figyeld meg saját lelki működésed, és ha gyanítod, hogy függsz a munkádtól, akkor ismerd el. Ez egy fontos kiindulási pont, mert innét tudsz előrelépni, változtatni. Tudatosítsd magadban, hogy eddig milyen hátrányai voltak annak, hogy csak a munkahelyi feladataidra koncentráltál. Hogy mennyi minden más fontos dolgokra nem jutott időd. Tűzd ki célul, hogy megváltoztatod a prioritásaidat. Ez nem azt jelenti, hogy told félre a munkádat, csupán azt, hogy saját szükségleteidre is figyelmet fordítasz. 

  1. Minden nap legyen magadra időd!

Minden egyes nap jelölj ki fél órát arra, amikor csak magaddal foglalkozol. Legyen az reggel, vagy este. Fordítsd ezt a fél órát arra, ami feltölt. Jó szolgálatot tehet lelki egészséged megőrzésére, ha pl. valamilyen podcastot hallgatsz mentálhigiénés témában. Vagy ha meditálsz, esetleg egy kellemes zenét hallgatsz. A lényeg, hogy koncentrálj önmagadra. Ez legyen csak a te időd. Ahhoz, hogy hatékonyan működj vezetőként is, töltekezned kell. 

  1. Urald gondolataidat!

A munkamánia agyalással jár. Így még éjszaka sem hagy pihenni, mert mindig a megoldandó feladatokon járhat az eszed.  Ezért fontos, hogy megtanuld uralni gondolataidat, ahelyett, hogy azok uralnának téged. Figyeld meg magad. Ha épp otthon vagy, vagy lefeküdtél aludni, akkor is jár az agyad? Úgy cikáznak a fejedben a gondolataid, hogy követni sem bírod őket? Csípd őket nyakon, és mindig emlékeztesd magad arra, hogy TE döntesz abban, hogy milyen tartalmú gondolataid vannak. 

  1. Tanulj meg nemet mondani!

Gondold végig, hogy mi az, amitől a teljes az életed. Ezek azok a fontos dolgok, amelyekre oda kell figyelni. A munka sikerhez vezet, és előreléphetsz eredményeid által, de önmagában boldoggá nem tesz. Ezért tudatosan fordíts figyelmet a magánéletedre, családodra, barátaidra, és a kikapcsolódásra is. A teljes élethez nem elég a munkahelyi feladatok ellátása, szükség van a szociális kapcsolatok működésére is. Ezért emlékeztesd magad mindig arra, amikor esti műszakra váltasz, hogy szeretteidnek is szüksége van rád, mint ahogy neked is rájuk. Tedd félre a számítógépet otthon, és engedd meg magadnak a meghitt pillanatokat. Ha úgy érzed, feladataid súlya már szeretteid vállát is nyomja rajtad keresztül, akkor tudj nemet mondani a munkára.

  1. Ügyelj az egészséges életmódra!

Ha állandóan dolgozol, akkor minden mást félreteszel, így nem marad időd mozogni, és egészségesen táplálkozni sem. Pedig ezek biztosítják az energiád nagy részét a munkabírásodhoz. Ezen kívül változatosságot is nyújtanak, ezért ne mondj le róla. Biztos találsz indokot, hogy miért ne sportolj, és főként az időhiányra hivatkozhatsz, azonban legyen rá időd, mert az egészséged látja kárát. Ha ezekre figyelsz, egyben szervezeted azt a jelzést kapja, hogy foglalkozol vele, és máris optimálisabb működésre vált. 

  1. Merj segítséget kérni!

Mivel az önértékelést érintő problémáról van szó, egyedül, segítség nélkül nehéz belőle kikecmeregni. Viszont az életed minden területére hatással van, ezért érdemes rá időt és energiát szánni.
Ha változtatnál működéseden, akkor merj segítséget kérni, szakemberhez, coachoz fordulni, aki abban tud téged támogatni, hogy átlendülve gátjaidon, harmonikusabb és kiegyensúlyozottabb életet élj. 

Tetszett ez a bejegyzés?

Megosztás itt: facebook
Megosztom Facebookon
Megosztás itt: linkedin
Megosztom LinkedIn-en
Király-Korcyl Kinga

Király-Korcyl Kinga

A Business Drive alapítója, vezető és szervezetfejlesztési szakértő, ACC minősítésű nemzetközi business coach.
A GamiDrive gamifikációs vezetőfejlesztési szoftver megálmodója.

Hozzászólás