Amikor a cégvezető magányos…

Létezik segítség, amikor egy vezető magára marad a problémáival? A kérdésre Korcyl Kinga fejlesztési és kiválasztási szakértő, business és executive coach válaszol.

Gyakran tapasztalom meg coachként a cégvezetők magányosságát. Magam is voltam ilyen helyzetben, amikor egy 30 fős cég élén dolgoztam nőként, ráadásul férfias területen: az autókereskedelemben. Bizony nem könnyű helyzet, amikor a ranglétrán alattunk lévő beosztottjainkat nem kérdezhetjük, mert hogyan is nézne ki, ha kiderülne: nem vagyunk tisztában bizonyos „alapvető” információkkal. Azonnal csorbulna a tekintélyünk, elindulna a negatív munkahelyi pletyka: „Képzeld a főnök, még azt sem tudta, hogy…”

Ezt az állapotot minden vezető el szeretné kerülni. Ezzel bizonyára egyet értünk. A másik oldalon – felettünk – viszont a főnökünk, tulajdonosunk vagy éppen a felügyelő bizottság áll, akiktől megint „ciki” kérdezni, elvégre ebben az irányban sem derülhetnek ki esetleges bizonytalanságaink. A barátok sok esetben tudnak segíteni, amennyiben hasonló pozíciót töltenek be, vagy jó esetben a párunk, de ezek a lehetőségek nem minden embernek adatnak meg. 

Ilyenkor jönnek az álmatlan éjszakák, a töprengés. Mit csináljak, melyik a helyes út – tesszük fel ezerszer is magunknak a kérdést. Gyakori ez akkor is, ha egy vezető már régóta dolgozik ugyanabban a pozícióban, még olyankor is, ha a vállalkozás tulajdonosa. Ilyenkor gondolataink ugyanazokat a köröket járják be újra és újra. Hiszen régóta ugyanabból a pontból látunk rá a cég működésére. Ez nem hiba, ez egy állapot, amely mindenkit elér, és amelyen túl lehet jutni.

Jól jönne egy kis segítség, de vajon kihez fordulhatnánk? – tesszük fel a kérdést. Bizonyára sokan hallották már az elcsépelt és sajnos sok esetben nem jól csengő „coach” kifejezést. Van, aki nem tudja, pontosan mit is jelent ez a szó, és persze van, aki rosszakat hallott róla. Néhányaknak viszont igen kiváló tapasztalataik vannak. A szakma valóban eléggé felhígult. Az igazán jó coachok maguk is rendelkeznek több éves sikeres vezetői tapasztalattal, állandóan képzik magukat, leinformálhatóak és megbízhatóak. Nem mindegy, ki hány órát coacholt már, és hogy milyen eredményeket ért el. 

Ráadásul többféle coach is létezik: a life coachokhoz életvezetési, a business coachokhoz céges problémákkal, dilemmákkal lehet fordulni, az executive coachok pedig kifejezetten a vezetőket érintő gondokban tudnak segíteni. A coach nem pszichológus, nem a múltban vájkál, nem helyettünk mondja meg a megoldást (az a tanácsadó szerepe), hanem egy személyi edző, aki segít feltárni, rendszerezni, priorizálni és végül megvalósítani az adott elérendő célokat. De sok esetben segít az elsődleges cél kialakításában, kitűzésében is. A coach nem kritizál, teljes körű diszkréciót biztosít – és 5–10 alkalom elegendő ahhoz, hogy újra lelki nyugalomra leljünk és a legjobb megoldásra jussunk.

Van-e kockázatunk? A coaching folyamatban mindig van egy nulladik találkozás, amikor az ügyfél, akit a szaknyelv coachee-nak hív és a coach (az üzleti személyi edző) megismerkedik. Ilyenkor derül ki, hogy tud-e együtt dolgozni a két ember. Működik-e a kémia kettőjük között, ki tud-e alakulni a bizalmi viszony? És ekkor dől el, hogy folytatják-e. Ez a bevett folyamat, nem kell kellemetlenül éreznünk magunkat, ha úgy érezzük, hogy nem a megfelelő szakemberrel találkoztunk.

Ha pozitívan dőlt el a 0. találkozás, a coach speciális kérdésekkel, gyakorlatokkal, magatartási, személyiség-, kompetencia- vagy motivációs tesztekkel segít feltárni a probléma gyökerét. A coachee, vagyis a vezető nemcsak az adott problémát lesz képes megoldani, de komoly önismeretre is szert tesz, ami segíti abban, hogy hasonló esetekben egyedül is boldoguljon. Egyfajta gyakorlati eszköztárt kap a kezébe.

A coachingban éppen ezt a lehetőséget kedvelem a leginkább. Az ügyfél magában hordozza a megoldást, csak segíteni kell a felszínre hozni. 

Milyen kérdésekkel lehet megkeresni egy coachot? Bármivel. Nincs ugyanis olyan jelentéktelen ügy, vagy olyan jellegű vezetői vagy üzleti téma, amely nem a coach asztalára való. Dolgoztam már váltáson gondolkodó vezetők dilemmájával, de cégen belüli konfliktushelyzet megoldásán, indulatkezelésen, time menedzsmenten, kiégésen, kommunikációs problémán, munka-család egyensúlyon, kifogáskezelésen is.

Van olyan vezető, aki saját maga veszi igénybe egy coach segítségét, mások vezetőik vagy munkatársaik részére kérik ezt az egyéni és igen hatékony fejlesztési lehetőséget. Coacholtam már prémium márkát értékesítő teljes márkakereskedői csapatot, ahol a cél a piacvezetői pozíció elérése volt. Amennyiben munkatársainknak adunk coacholási lehetőséget, számíthatunk arra a hálára, amit visszajelzésként kapunk, hiszen fejvadászként tapasztalom, hogy manapság a munkatársak megtartásában az egyre fontosabb az emocionális tartalom. Coacholás közben a beosztottak törődést éreznek, kapnak és ezáltal ők is éreznek a vezetőik iránt, nő az elhivatottságuk, motiváltságuk, aminek eredményeként visszakaphatjuk a – Peter Drucker szavait idézve – „csillogó szemeket és az olthatatlan vágyat”.

Tetszett ez a bejegyzés?

Share on facebook
Megosztom Facebookon
Share on linkedin
Megosztom LinkedIn-en
Korcyl Kinga

Korcyl Kinga

A Business Drive alapítója, fejlesztési és kiválasztási szakértő, ACC minősítésű nemzetközi executive coach, akkreditált (személyiség, érték-motiváció, magatartás) teszt tanácsadó.

Hozzászólás