Az akaraterő, mint izom

„Könnyű egy jó és bátor döntést meghozni,
A feladat végrehajtása az, ami nehéz”

Richard Franklin

Nemrégiben olvastam Roy F. Baumesister és John Tierney Akaraterő című könyvét. A legnagyobb belső erő újrafelfedezéséről szól. Nagyon érdekes fejtegetéseket mutat be, de főként kísérleteket ír le arról, hogy hogyan működik az akaraterő. Több buktatója is lehet annak, ha kitűzünk egy célt, de végül nem érünk célba. Nézzünk magunkba, hányszor tettünk már magunk is hangzatos újévi fogadalmat, amiből SEMMI nem lett!

Vajon miért? Baumeisterék az akaraterőt egy izomhoz hasonlítják, ami túlerőltetés után, mint az izom kifárad. Ne gondoljuk azt tehát, hogy azért mert nem sikerült megvalósítani célunkat, nekünk már nincs is, vagy nem olyan erős akaraterővel rendelkeznénk, mint mások, akik célba értek. Pusztán azt jelenti, hogy közben nem tartottuk be azokat a szabályokat, amiket a legújabb kutatások elénk tártak és nem használtuk őket. Nem vettünk igénybe akár külső segítséget, pl. egy coachot, tanácsadót vagy akár egy eszközt, amire mankóként támaszkodhattunk volna.

Az akaraterőt sok minden befolyásolhatja. Pl. maga cél, hogy a cél konkrét, elérhető legyen, kihívást jelentsen számunkra, meghatározott időhöz kötött. Fontos, hogy ne több célt tűzzünk ki egyszerre, mert az csökkenti az akaraterőnket és elősegíti a feladást. Lépésről, lépésre. Kísérletek bizonyítják, hogy csakis ez a módszer vezet sikerhez. A sokat akar a szarka, de nem bírja a farka, közmondás is erre céloz.

Nem mindegy, hogy mennyi stressz ér bennünket célunk elérése közben, azt hogyan kompenzáljuk. Köztudott, hogy stresszhelyzetben csökken a szervezet glükóz készlete. Ezt pótolnunk kell. De hogy hogyan, az sem mindegy. Egészen rövid távú célok, gondolok itt 1-2 órás távlatban, akár egy cukorbomba is megteszi. Gondoljunk csak a vizsgákra, kifejezetten ajánlott a csokoládé fogyasztása.

De ugyanez a módszer már nem válik be, ha hosszabb távon kell teljesítenünk, akkor a zöldségek és fehérjék a megoldások. Amennyiben nem tartjuk rendben szervezetünk cukorháztartását, az akaraterőnk csökkenéséhez vezet, az pedig a feladáshoz. De érdekes a drogfogyasztókra vonatkozó következtetések is. Szintén kísérletek bizonyítják (Bickel és kollégái dohányzók és ópiáthasználókkal), hogy a drogfogyasztók csak egészen rövid távú célok elérésére képesek és látnak előre. Ha valaki meg tudja szüntetni vagy mérsékelni tudja függőségét, azt fogja tapasztalni, hogy kitágul a jövő látóhatára.

Tetszett ez a bejegyzés?

Share on facebook
Megosztom Facebookon
Share on linkedin
Megosztom LinkedIn-en
Korcyl Kinga

Korcyl Kinga

A Business Drive alapítója, fejlesztési és kiválasztási szakértő, ACC minősítésű nemzetközi executive coach, akkreditált (személyiség, érték-motiváció, magatartás) teszt tanácsadó.

Hozzászólás