fbpx

Képzési tízparancsolat

Olvasási idő: 7 perc

A válsághelyzetek gyors reagálást és felkészültséget igényelnek minden téren. A képzés és fejlesztés kiemelkedően fontos, mert ezek a tevékenységek meghatározóak a vállalatod jövőbeli sikerességében. A munkatársaid potenciáljának maximális kiaknázásával jelentős üzleti előnyöket érhetsz el.

Íme tíz alapelv, 10 lépés a siker felé, amelyeket szem előtt tartva a képzések és fejlesztések terén sikeresen navigálhatsz válságos időkben is:

1. Vázold fel a jövőképet!

Legyen mindig hosszú távú stratégiád (mind üzleti, mind képzési szempontból), amit megfelelően kommunikálj is! 

Az üzleti stratégia elkészítését érdemes pl. egy SWOT analízissel megalapozni: erősségek, gyengeségek, lehetőségek, veszélyek vonatkoztatásában. A képzési stratégiát pedig egy képzési felméréssel javasoljuk indítani a cégen belül. Felmérni az egyes munkatársak soft és hard skill igényeit illetve az erősségeket is, megfűszerezve azzal, hogy megtudjuk vannak-e olyan munkatársak, akik szívesen megosztanák a csapaton belül a tudásukat, amivel költséget tudunk megtakarítani. A jó cégeknél minden munkatárs kristálytisztán látja a vállalati jövőképet.

2. Soha ne félj kérdezni, segítséget kérni

Amennyiben egyedül nem boldogulsz, mert nem érthet mindenki mindenhez, kérd szakértő segítségét (pl. interim manager, coach, tanácsadó). A szakemberek külső szemként nagymértékben felgyorsítják a vállalati folyamatokat, ezzel hozzájárulnak a vállalati sikerességhez.

3. Fókuszálj a pozitív töltetre!

Tőled függ, hogy hova teszed a fókuszt, mindig van választásod!

A legfelkavaróbb gazdasági környezetben is fókuszálj a jó dolgokra, ne a rémhírekre, pánik keltésre, ne ülj fel a mainstream vonatra. A te valóságod a te fejedben  létezik. Hidd el csak akkor van válság, ha te is úgy gondolod.

Pozitív szemlélettel a munkatársakat is, biztonságot ad nekik, hogy van terved és ezzel irányt mutatsz nekik. Így sokkal könnyebben megtartják a lelkesedésüket, motivációjukat. Nehéz helyzetben például a vállalati képzések is egy pozitív jövőképet sugallnak.

4. Mutass példát! Soha ne hagyd abba a tanulást!

A vezető mindig példát mutat és a jó példa mindig ragadós. A saját képzéseddel és akár a tudás megosztásával követendő vezetővé válsz. Ráadásul a jelen gazdasági környezet “kötelezővé” teszi a vezetők állandó képzését. Ez most egy húsbavágó történet.

5. Legyél felkészült – ismerd meg jobban a munkavállalókat!

A munkavállalókkal való törődés egyenrangú partnerként való kezelése mélyebb megismerése még soha nem volt olyan fontos, mint manapság. Egy európai kutatás szerint az emberek bizalmi indexe soha nem látott mélységekbe zuhant. Most van igazán szükségük a munkavállalóknak az odafigyelésre. Emellett vállalati hatékonyságot növelhetsz, ha képes vagy felmérni, hogy milyen rejtett potenciál lakozik embereidben. Alábbiakban néhány eszközt találsz, ami ebben segíthet:

  • DISC teszt (ön- és emberismeret, munkahelyi viselkedési stílusok meghatározására)
  • Business Motivators (munkahelyi motivációk meghatározására
  • Facet5 teszt (kompetenciák, személyiségtípusok meghatározására)

6. Adj a munkavállalóknak választási lehetőséget 

Nem vagyunk egyformák. Mást, máskor és máshogy szeretünk tanulni. Nem biztos, hogy mindenkinek tetszeni fog az egyentréning, csapatépítő. Pont ott? Pont akkor? Pont azt?

Ha ismered a munkavállalóidat az ezirányú preferenciáit is megtudhatod. Biztosíts egyénre szabott lehetőségeket, akár adj beleszólási és döntési lehetőséget a munkavállalóknak. Ez egyben egy motivációs eszköz is lehet. 

7. Gyere ki a komfortzónádból néha vagy sokszor!

A komfortzónából kilépni nehéz, de ebben is példát mutathatsz. Ha tudatosan gyakorlod, munkavállalóid látják rajtad az erőfeszítést, pozitív üzenetet küldesz munkatársaid felé. Ne félj a változástól, váratlan dolgoktól, legyél bevállalós és nyitott az új gondolatokra, trendekre. Elhatározhatod, hogy hetente vagy havonta kipróbálsz valami új lehetőséget.
Érdemes informálódni más iparágakban, akár világviszonylatban is és ebből példát meríteni. A merészebbek még a chat GPT-t is megkérdezhetik.
Fontosak az új impulzusok. Mi lenne ha olyan területen néznél szét, aminek abszolút nincs köze a te iparágadhoz? Pl. ha mérnök vagy menj el egy társszakma vagy egy homlokegyeneset más szakma pl. könyvelőknek szóló rendezvényre. Ez kiégés ellen is orvosság lehet. Új perspektívák, ötletek, impulzusok!

8. Készülj fel a váratlan helyzetekre, legyen B terved

Ez szorosan kapcsolódik az egyes pontban megemlített stratégiához amit megalkottál. Kellenek a kapaszkodók, de mi van, ha nem a tervek szerint alakulnak a dolgok. Történik valami nem várt esemény, ami jelentősen befolyásol mindent? Részedről szükséges a kellő rugalmasság, ha valami nem a tervek szerint alakul. Gyors reakció, válságkezelés, döntési helyzetek. Sosincs vége és nem látható előre. Nem árt, ha a B tervet nem akkor kell improvizálni. Ha többet szeretnél a témában olvasni, tanulmányozd a VUCA és BANI környezetről szóló írásokat. A vezetői döntéshozatalodat a GamiDrive gamifikációs vezetőfejlesztési szoftverrel is fejlesztheted.

9. Fektess időt a barátságokba, ismeretségekbe!

A kapcsolatok és a kapcsolatépítés alapvető fontosságú bár időigényes tevékenység. Van akinek ez könnyen megy és magától értetődő. Ha te nem ez a típus vagy, akkor időt érdemes szánni a kapcsolatok folyamatos ápolására. A “szívesség bankból” akkor tudsz kivenni, ha bele is tettél.  Így lehet megtudni, hogy hogy áll a konkurencia, más iparágaknál milyen kihívások vannak, mik a best practicek, trendek, újdonságok.

10. Mindegy, hogy hogyan képződsz, csak csináld!

Míg régebben a cégek csakis a személyes tréningeket részesítették előnyben, ma már belátták, hogy erre korlátozott lehetőségeik maradtak. Ezért az online képzések előtérbe kerültek. Még ha személyes jelenlétet semmi nem tudja überelni, az online tréning egy megfizethető alternatíva.

Ha pedig kíváncsi vagy mások hogy csináljak, milyen módon viszonyulnak a képzésekhez, a képzések megtervezéshez, akkor töltsd ki országos kutatásunkat, amivel abban szeretnénk segíteni, hogy fel jobban fel tudjál készülni a 2024-es évre. A kutatás eredményeit a kitöltőkkel megosztjuk, így értékes információkhoz juthatsz. 

Tetszett ez a bejegyzés?

Megosztás itt: facebook
Megosztom Facebookon
Megosztás itt: linkedin
Megosztom LinkedIn-en
Király-Korcyl Kinga

Király-Korcyl Kinga

A Business Drive alapítója, vezető és szervezetfejlesztési szakértő, ACC minősítésű nemzetközi business coach.
A GamiDrive gamifikációs vezetőfejlesztési szoftver megálmodója.

Hozzászólás

Ismerd meg, hogyan készülnek fel a magyar vállalatok a 2024-es év kihívásaira!

A Business Drive Hungary Kft. által készített kutatási anyagunk exkluzív betekintést nyújt a nagy-, közép-, és kisvállalatok stratégiáiba és hozzáállásába.