Turizmusonline.hu felmérés: Hogy látják a helyzetet a munkavállalók?

Az alábbi felmérést a Business Drive támogatta.

Megkérdeztük a hazai turisztikai, vendéglátós szektor területén működő hazai cégek munkaadóit, munkavállalóit, hogyan látják jelenlegi helyzetüket, ez évi kilátásaikat. Most a munkavállalói oldal bemutatásával folytatjuk kérdőívünk elemzését. 

Bár felmérésünk nem reprezentatív jelleggel készült, azonban örömmel tapasztaltuk, milyen sokan küldték vissza az anonimitást biztosító kérdőíveket, amelyeket a turizmusonline.hu oldalunkon osztottunk meg: a munkaadók közül 258-an, a munkavállalók köréből pedig  526-an töltötték ki, így jelentős mintavétel alapján dolgozhattunk, és ez alapján adhatjuk közre az eredményeket.

Az adatok kiértékelésével, és mostantól folyamatos közlésével az a célunk, hogy mind a szakma képviselőit, mind a szektor döntéshozóit és érdekképviseleti szerveit segítsük abban, amint lecseng a harmadik hullám, a legjobb, leghatásosabb módon történhessen minden területen az újranyitás. A munkaadói és munkavállalói oldal pedig ismerje meg jobban egymás igényeit, elvárásait annak érdekében, hogy sikeres legyen köztük az együttműködés.

Kik küldték vissza a munkavállalók közül a válaszokat?

Alapvetően a szállodaipar (39,7 %) és az utaztatás területéről (30%) érkeztek vissza szerkesztőségünkbe a kitöltött kérdőívek, de a vendéglátásban dolgozók közül is jöttek válaszok szép számban (8%)  (1. chart)

Az aktív korosztály tagjai közük kerültek ki többségben (összességében 91,6%), akik visszaküldték kérdőívünket, közel azonos mértékben (40-50%-ban), a legfiatalabb és legidősebb korosztály egyaránt 4-4 százalékban válaszolt kérdéseinkre. (2. chart)

Fontos adat a munkavállalói oldalt vizsgálva, hogy arányait tekintve a legtöbb munkavállalónak (31%-nak) változott az első hullám óta a státusza, sokan részmunkaidősök lettek – a korábbi teljes munkaidőben történő foglalkoztatás helyett.(3. chart)

Kinek maradt meg a munkája, kinek változott a státusza?

A visszaküldött válaszokból kiderül, hogy 20,5 százaléknak nem változott idén februárig a státuszuk, 14,3 százaléknak viszont nagyon is, mert sajnos elvesztették időközben az állásukat.

A munkavállalók többsége szerint munkaadójuk nem vett igénybe semmiféle bértámogatást annak érdekében, hogy tovább tudja fizetni alkalmazottainak a béreket. (61,3 % jelezte ezt)  (4. chart)

Legtöbb válaszadónknak a részmunkaidőben való foglalkoztatás miatt csökkent a jövedelme (35%). Jelentős azok száma is, akik bár teljes munkaidővel vannak továbbra is bejelentve, azonban munkaadójuk csökkentette  a fizetését (17%). És egyenlő mértékű (16-16%) azok aránya, akiknél egyik oldalról nincs semmilyen változás, illetve ugyanilyen arányban jelezték válaszadóink azt is, hogy jelenleg nincs semmilyen jövedelmük. (5. chart)

És mivel az utcára küldött alkalmazottak nagyrésze nem helyezkedett el más területen az elbocsájtás óta, (78,5%-uk), így nagy az esély arra, amint engedélyezett az újranyitás – ismét visszatérnének eredeti munkakörükbe, ha erre lehetőségük adódik. (6. chart)

Felmérésünkből egyértelműen kiderül, a munkavállalók nagy többsége már az első hullám idején elvesztette állását (44,2 %), de azóta is, mind a második, mind a harmadik hullám idején, továbbra is küldtek el a szektorból sajnos alkalmazottakat. (7. chart)

Lesz-e újrainduláskor elegendő szereplő a munkaerőpiacon? 

Erre a kérdésre a visszaküldött válaszok alapján kijelenthető, igen, minden bizonnyal lesz, bár hogy miképp találja majd meg a munkavállalót a gyors iramban alkalmazottakat kereső munkaadó – erre majd a későbbiekben még visszatérünk. Ami biztos: az elküldött munkavállalók többsége rendszeresen átnézi az álláshirdetéseket, igaz, nem feltétlenül határozott célból, inkább csak rálátással legyen a helyzetre. (8. chart)

Ki hol, hogyan helyezkedne el?

A legtöbb válaszadónak mindegy, hogy milyen területen helyezkedne el ismét, a lényeg, hogy legyen ismét havi fix jövedelme (40 %.) A szállodaipari szektort elég sokan jelölték meg (15%), mint lehetséges következő munkahelyet. Ami azonban elgondolkodtató, hogy a válaszadók 7 százaléka többé egyértelműen nem szeretne a turizmus ágazaton belül elhelyezkedni, és sokan jelezték (29 %), hogy inkább valamilyen ügyfélszolgálaton, marketing, vagy pénzügyi, netán egészségügyi helyen venné fel a munkát a legszívesebben. (9. chart)

A most álláskeresők esetében úgy tűnik, kiemelkedő fontosságú, hogy lehetőleg a végzettségének megfelelő állást találjon a munkavállaló, és nagyon is számít, hogy merre van az új munkahely, lehetőleg a lakóhelyhez elérhető távolságra essen. Nem mindegy a műszakok száma sem, valamint, érthető módon, a havi jövedelem összege is meghatározó tényező.

Elgondolkoztató a munkaadók szempontjából, és emiatt érdekes kiemelni a kapott adatok alapján, hogy a munkát kereső munkavállalók esetében döntő szempont az is, hogy milyen az adott helyen a munkahelyi légkör. (10. és 11. chart)

Mi a helyzet a pályaelhagyókkal? Van-e visszaút?

Akik a munkavállalók köréből más ágazatban helyezkedett el, elmondásuk szerint az eredeti szakmájukban többet kerestek (54,1%), és közel azonos azok aránya, akik vagy ugyanannyit kerestek korábban, mint jelenleg, vagy pedig most többet visznek haza az új munkahelyükről (22,1 – 23,8 %). (12. chart)

Nagy kérdés, mi történik esetükben, ha vége a járvány okozta válságnak, és visszatérhetnek abba az ágazatba, ahol eredetileg dolgoztak? Sokan azt válaszolták, hogy igen (46 %), vagyis remény van arra, hogy a pozitív hozzáállás miatt a pályaelhagyók jórésze ismét a turizmus szektorban helyezkedik el, amint lehet. (13. chart)A válaszadók több mint fele (278-an feleltek igennel) munkaadóját sem hibáztatja a történtekért, vagyis úgy ítélik meg, ha rajta múlna, ma is ott dolgoznának, csak az adott körülmények ezt nem tették lehetővé, ezért a visszaút lehetősége nyitott – a munkaadókon múlik, hogy korábbi munkavállalóik többségét vissza tudják-e hívni, amint zöld utat kap az újranyitás, avagy sem. (14. chart/(balról jobbra): 1. sokkal többet tehetett volna… 6. mindent megtett)  

És akkor jöhet a bónusz?

Most pedig mind a kérdőívet beküldők, mind az értékelést végigolvasók körének felajánljuk, hogy a korábban meghirdetett két nyereményt kisorsoljuk azok körében, aki a következő LINKRE kattintva kitölti nevét, e-mail címét.

Egy-egy Karrier coaching csomagot sorsolunk ki: a munkaadók és a munkavállalók köréből, amelyet a Business Drive Hungary Kft. ajánlott fel.

Vezetői coaching: A coaching folyamat során igyekszünk feltárni a vezető látható és rejtett erőforrásait, felhasználva személyes fejlődésük, magabiztosságuk és teljesítményük növelésére. Személyre szabottan nyújt segítséget.

Karrier coaching: Sok mindennek kell a tudatában lennünk ahhoz, hogy rátaláljunk a nekünk való munkára és el is nyerjük azt. Ebben fognak segíteni.

Visszaküldési határidő: 2021. március 26.

A két nyertest emailben értesítjük, és a turizmusonline.hu oldalon is közzétesszük.

Ezúton is köszönjük a közreműködésüket és a felajánlást!

A cikk a turismusonline.hu-n jelent meg 2 részletben.

Tetszett ez a bejegyzés?

Share on facebook
Megosztom Facebookon
Share on linkedin
Megosztom LinkedIn-en
Korcyl Kinga

Korcyl Kinga

A Business Drive alapítója, fejlesztési és kiválasztási szakértő, ACC minősítésű nemzetközi executive coach, akkreditált (személyiség, érték-motiváció, magatartás) teszt tanácsadó.

Hozzászólás